Like it or not: start met social media!

De laatste tien jaar is er een en ander veranderd in de communicatie. Wat er feitelijk gebeurt, is dat het netwerk van mond-tot-mondreclame efficiënter is geworden. Het  zijn niet meer één op één gesprekken, maar gesprekken met duizenden tegelijk.

 

Dit kan er zoals u wellicht weet, erg ongenuanceerd aan toe gaan. Framing kan heel snel omslaan in een buzz: berichten worden steeds sneller gedeeld door een steeds grotere groep mensen. Met een webcare-team zit u er bovenop en kunnen onwaarheden direct worden ontkracht. Dit moet genoeg reden zijn voor pensioenfondsen om volop in te zetten op social media.

volop in te zetten op social media

 

Door de druk op de pensioencommunicatie zou je verwachten dat het al was veranderd. Het tegendeel is waar. Nog steeds wordt het aloude schriftelijke en telefonische informeren ingezet. Een voorbeeld is een proef van de Belgische belastingdienst. Door het versturen van facebookberichten naar wanbetalers is binnen 1,5 maand ruim 11 miljoen euro extra aan achterstallige betalingen opgehaald. Uit de proef blijkt dat via mail- en facebookberichten de klanten wèl bereikbaar en makkelijker te activeren zijn. "Like het of niet, plezanter kunnen we het niet maken, wel makkelijker" lijkt de nieuwe slogan van de Belgische belastingdienst.

 binnen 1,5 maand ruim 11 miljoen euro extra

 

Een pensioenfonds kan eenvoudig beginnen met social media door te connecten met de klanten. Eenmaal connected, zijn en blijven de klantcontactgegevens met e-mailadressen up-to-date. Hiermee bereikt u nu wèl uw klant.

Ideeën voor het inzetten van social media in de pensioencommunicatie zijn er volop. Zo kan uw webcare-team, als het via linkedin verneemt dat uw deelnemer start als zzp’er, direct hem of haar informeren en activeren om zijn of haar pensioenopbouw vrijwillig of zelfs verplicht voort te zetten. Een ander voorbeeld is een statusverandering of bericht via facebook van een verloving of geboorte. In dat geval kan uw webcare-team een leuke felicitatie sturen met een linkje naar de pensioenwebsite. Hiermee activeer je de ‘klant’ om partner en/of kind aan te melden voor het partner/wezenpensioen. Stel, uw deelnemer laat via woningsite funda weten te willen verhuizen, dan kan uw webcare-team hem of haar informeren over de consequenties van het gebruiken van de pensioenpremie (als dat zou kunnen) voor de financiering van een nieuwe woning. Of wijzen op de gevolgen voor het financiële plaatje na pensionering.

hiermee bereikt u nu wèl uw klant

 

Allemaal events (levensgebeurtenissen), waar u zonder social media geen weet van heeft. Naast een goede invulling van de zorgplicht, kan uw webcare-team door de persoonlijke benadering toekomstige claims voorkomen.

Bron: publicatie PensioenBestuurenManagement

Weergaven: 61

Opmerking

Je moet lid zijn van Pensioen-Netwerk.nl om reacties te kunnen toevoegen!

Wordt lid van Pensioen-Netwerk.nl

© 2020   Gemaakt door Edwin Visser.   Verzorgd door

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden